Gaźnik nie zasysa paliwa? Rozwiązanie problemu 

Brak zassania paliwa przez gaźnik to jedna z najczęstszych przyczyn problemów z uruchomieniem sprzętu spalinowego – od kosiarek, przez pilarki, po piły łańcuchowe. Jeśli urządzenie nie odpala, nie wchodzi na obroty lub gaśnie zaraz po starcie, możliwe, że winowajcą jest właśnie układ zasilania.

W tym artykule przyjrzymy się typowemu problemowi: gaźnik nie zasysa paliwa – co to oznacza, co może być przyczyną i jak krok po kroku rozwiązać ten problem w najpopularniejszych urządzeniach marek Stihl i Husqvarna.


Gaźnik nie zasysa paliwa – co to może znaczyć?

Kiedy gaźnik nie zasysa paliwa, najczęściej winna jest nieszczelność układu paliwowego lub zabrudzenie poszczególnych jego elementów. Gaźnik działa na zasadzie podciśnienia – każda nieszczelność zaburza ten proces i uniemożliwia zassanie paliwa ze zbiornika.

Oto najczęstsze przyczyny:

  • Zabrudzony lub zatkany filtr paliwa – zanieczyszczenia mogą całkowicie zablokować przepływ.
  • Uszkodzony przewód paliwowy – sparciały lub pęknięty wężyk nie utrzyma ciśnienia.
  • Zużyta membrana w gaźniku – brak elastyczności powoduje zanik podciśnienia.
  • Zatkany odpowietrznik zbiornika paliwa – powstaje podciśnienie blokujące przepływ.

Jeśli zauważasz, że gaźnik nie zasysa paliwa, pierwszym krokiem powinna być inspekcja wizualna przewodów i filtrów. Następnie warto spróbować oczyścić gaźnik lub wymienić jego uszczelki.


Gaźnik nie zasysa paliwa w kosiarce Stihl – co zrobić?

W przypadku urządzeń marki Stihl, takich jak pilarki czy podkaszarki, problem z zasysaniem paliwa może wynikać z konkretnych elementów stosowanych w ich układzie paliwowym. Stihl stosuje tzw. gaźniki membranowe, które są wrażliwe na jakość paliwa i szczelność układu.

Co sprawdzić w pierwszej kolejności?

  • Filtr paliwa w zbiorniku – często ulega zabrudzeniu przy dłuższej pracy.
  • Stan przewodu impulsowego – odpowiada za generowanie podciśnienia w gaźniku.
  • Zaworek iglicowy i sprężynka – ich zużycie może zaburzać pracę pompy paliwa.
  • Membrany gaźnika – warto je wymienić przy każdej gruntownej konserwacji.
CZYTAJ  Co warto spawać? Pomysły na biznes, inspiracje z forum

Jeśli gaźnik nie zasysa paliwa w sprzęcie Stihl, dobrą praktyką jest zastosowanie zestawu naprawczego (tzw. „kit naprawczy” gaźnika), dostępnego do większości modeli. To prostsze i tańsze niż zakup nowego gaźnika.


Gaźnik nie zasysa paliwa w narzędziach Husqvarna – co zrobić?

Husqvarna, podobnie jak Stihl, korzysta z lekkich i precyzyjnych gaźników membranowych. Z czasem jednak nawet one mogą ulec awarii lub zabrudzeniu. Jeśli gaźnik nie zasysa paliwa, problem może leżeć także w pompce paliwa (tzw. primerze), która ułatwia rozruch zimnego silnika.

Najczęstsze źródła problemów:

  • Uszkodzony primer lub nieszczelność wokół niego – pompka nie tłoczy paliwa do gaźnika.
  • Zatkane kanaliki paliwowe w gaźniku – konieczne może być ich przedmuchanie sprężonym powietrzem.
  • Nieszczelność między gaźnikiem a cylindrem – utrudnione podciśnienie zasysające paliwo.

Warto pamiętać, że w modelach Husqvarna stosuje się różne typy gaźników (Zama, Walbro), a każdy z nich ma specyficzną budowę. Jeśli nie masz doświadczenia, najlepiej wymontować gaźnik i oddać go do czyszczenia lub regeneracji w serwisie.

Jeżeli mimo wszystko gaźnik nie zasysa paliwa, możliwe, że warto rozważyć jego wymianę – szczególnie jeśli sprzęt pracuje zawodowo i musi być niezawodny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane